PFF

Vi får stadig vekk noen innom klinikken som er plaget med Patellofemoralt smertesyndrom. Dette er ofte et samlebegrep for flere ulike tilstander i kneet.

Jeg har skrevet litt her om årsaker, symptomer, diagnostikk og behandling.

Patellofemoralt smertesyndrom! – hva er det og hva kan vi gjøre?

En tilstand med diffuse smerter i og rundt kneskålen. Smertene fremkommer ved aktiviteter som løp, hopp, trappegang, knebøyninger eller huksittende stillinger.

Patellofemoralt smertesyndrom defineres som smerter bak/rundt kneskålen hvor det ikke er mulig å finne en nøyaktig smertegivende struktur via tester eller bileddiagnostikk.

Patellofemoralt smertesyndrom er den vanligste idrettsmedisinske tilstanden i kneet og utgjør ca 10 % av de med knesmerter som oppsøker lege. Tilstanden forekommer særlig hos idrettsaktiv ungdom, vanligst hos kvinner og jenter. Hos mosjonist joggere har tilstanden størst hyppighet i 40 års alder, men tilstanden er heller ikke uvanlig blant ikke-mosjonister.

Årsak:

Patellofemoralt smertesyndrom er et begrep som kan inneholde mange ulike tilstander som chondromalacia patella, fremre knesmerter og løperkne.Leddet mellom kneskålen (patella) og lårbenet (femur) kalles patellofemoralleddet. Patella fungerer som en bevegelig vektstang og øker momentarmen til quadricepsmuskulaturen – lårmusklene. Kontakten mellom patella og femur starter ved ca 20 graders bøy og øker ved ytterligere bøyning av kneleddet. Maksimum kontakt oppnås ved 90 graders bøy.

Quadricepsmuskulaturen består av fire muskler, og de fester seg til overkanten av patella. Fra nedre del av patella går en kraftig sene som fester seg fortil på øvre del av leggbenet (tibia). Denne senen kalles patellarsenen.

Anleggelsen av patella er fra naturens side en smart løsning fordi det fremmer bøyingen og strekkingen av kneleddet, og det gir mindre slitasje enn om det bare var en sene som gled frem og tilbake i furen på nedre del av lårbenet. Slik det er nå, glir patella opp og ned i denne furen. Brusk kler både overflaten av lårbensfuren og baksiden av patella, slik at patella glir glattest mulig opp og ned.

Stabiliteten i patellofemoralleddet involverer dynamiske og statiske stabilisatorer som kontrollerer bevegelsene av patella i leddet og kalles «patellar tracking». Patellar tracking kan endres ved ubalanse i de stabiliserende kreftene som påvirker fordelingen av kreftene og dermed belastningen av strukturene i leddet. Endringer i patellar tracking kan skyldes problemer i ankel, hofter/bekken eller kneet i seg selv og korriering av dette er hovedfokuset ved behandling av tilstanden.

Skjevbelastning eller overbelastning av leddet er sannsynligvis den vanligste årsaken til patellofemoralt smertesyndrom. I mange tilfeller synes det å skyldes en svekkelse av deler av quadricepsmuskulaturen. Forklaringen kan være medfødte skjevstillinger i føttene som for eksempel plattfot, overpronasjon og en parallelforskyvning i talocruralleddet.

Overbelastning av quadricepsmuskulaturen, eller svekkelse av deler av den synes å være en viktig underliggende faktor, for eksempel overdreven aktivitet som løping på hardt underlag og bruk av skotøy med dårlig støtabsorpsjon.

Symptomer:

Hovedplagen er smerter i kneet. Smerten er lokalisert bak, rundt eller under kneskålen. Noen ganger kjennes også smerten i knehasen. Smerten er typisk dump eller verkende, men noen ganger er den akutt og sterk. Som regel verst under og etter belastning, men kan også være smertefullt hvis man blir sittende lenge med bøyd kne. Sviktfølelse i kneet er også vanlig. Tilstanden kan ramme det ene kneet i starten, men etterhvert rammes begge knær.

Diagnose:

Patellofemoralt smertesyndrom diagnostiseres gjennom en grundig klinisk undersøkelse. Da disse smertene ofte har årsak i feilfunksjon av andre omkringliggende strukturer er det viktig å analysere funksjon generelt for å finne frem til nøyaktig årsak bak smertene.

Som SuperSole behandler vil vi gjennomføre en grundig analyse av belastningsmønsteret og gjerne med en gange- og løpestilsanalyse for å finne årsaken til tilstanden. Vi kjører deg gjennom en del styrke tester og bevegelighetstester for å finne svakheter i de omkringliggende strukturene.

Behandling:

Behandlingen består av å korrigere akseavvik, samt et individuelt oppsatt treningsprogram som fokuserer på å korrigere skjevbelastninger på patella gjennom å styrke lårmuskulaturen, setemuskulaturen og ikke minst fotmuskulaturen.

En grundig undersøkelse av biomekanikken i underekstremitetene (ben, legg og fot) kan være avgjørende. Hvis du har en feilstilling av foten så vil du aldri komme i mål, før den skjevstillingen er korrigert. Dette kan gjøres gjennom flere tiltak, styrke trening av spesifikke muskler, vurdering av riktig skotøy og tilpassning av SuperSole – en dynamisk innleggssåle som både vil korrigere feilstillingen i foten, samtidig som den fasilitere muskulaturen til å jobbe mer optimalt.

Reduser belastningen, korte ned på løpeturene, reduser motstand, unngå dype knebøy og reduser støt for å lindre smerte og irritasjon i leddet. Velg alternativ trening: sykling, svømming og elipsemaskin. Øk styrken i quadricepsmuskulaturen, spesielt vastus medialis (muskel på innsiden av kneet) og tøy tractus (sene drag på utsiden av låret, rull gjerne over en foam rull).

Styrke trening av musklene rundt hoften har vist seg å være effektivt, men jeg vil anbefale deg å ta en tur til en fysioterapeut med erfaring rundt denne tilstanden for å få de rådene som er best for deg.

En grundig vurdering av belastningsmønsteret i underekstremitene og et individuelt tilpasset treningsopplegg har vist seg å være veldig effektivt for å hindre tilbake fall til tilstanden. En SuperSole vil hjelpe foten din inn i det «grønne» feltet hvor muskulaturen selv må jobbe for å korrigere eventuelle akseavvik!

Lykke til!