Mange sliter med ulike plager og ubehag lokalisert til forfoten. Jeg har skrevet en artikkel her om noen av de ulike tilstandene, årsaker og behandling.

Det er en fellesbetegnelse for smerter under tåballene i forfoten. Det er en veldig vanlig diagnose som kan affektere alle bena uner tåballene, men mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsahodet. Metatarsalgi er et resultat av feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, muskler og sener under foten. Det er smertene som er problemet, for tilstanden i seg selv er som oftest helt ufarlig.

Årsak:

I en normal fot bærer forfoten 1/3 av kroppsvekten. Når for mye faller på forfoten flater den fremre fotbuen/tverrbuen ut som igjen fører til et stor press på undersiden av de midterste tåleddene. Dette skjer på grunn av lav fremre bue/tverrplattfot.

Hvis tverrbuen har falt sammen så fører det til for mye press på undersiden av foten og leddkapselen til tåleddene får økt belastning og en irritasjon oppstår. På grunn av overbelastningen av området over lengre tid utvikler man en smertetilstand under tåballene.

Dårlig skotøy er også en vanlig årsak til metatarsalgi. Høye hæler – 5 cm høy hæl øker trykket på forfoten med ca 50%! Høy hælte sko er ofte kombinert med en smal tupp som klemmer forfoten sammen som vil hindre den fremra buen i å opprettholdes.

En høy lengdebue blir ofte sett sammen med hyperekstensjon av tærne som er forårsaket av ubalanse i muskulaturen i foten som fører til at tærne ikke er vektbærende. Vekten kommer på leddene mellom midtfoten og tærne som også kan føre til metatarsalgi. Både aktivitet og aldre påvirker fettputene i foten vår, det gjør fettvevet tynnere og fettvevet kan forskyves som igjen gjør at smertene lettere oppstår.

Positiv dynamisk forfotsvarus vil også påvirker biomekanikken i forfoten dithen at metatarsalgi lettere oppstår. Ved fotavvikling – toe off – så tar det lengre tid før grunnleddet 1 metatars oppnår motstand fra underlaget og dermed tillates metatarsene 1,2 og 3 å rotere mer medialt enn normalt og dermed utflates den fremre tverrbuen mer. Dette ser vi tydelig under gange ved at de med en positivt dynamisk forfotsvarus har en karakteristisk twist ved toe off.

Diagnose:

En grundig undersøkelse av fotrotsknoklene og en analyse av bevegelsesmønsteret i foten under gange/løpe vil avdekke de biomekaniske forholdene og hva som er årsaken til metatarsalgi. Det er ofte tyrkkømhet under tåballene, men det kan også være smerter mellom metatarsene.

Vi kan også utføre en Ultralydscanning av fotfoten for å avdekke om det er snakk om nerve avklemning, fettvevssvinn eller sesamoiditis.

Behandling:

Det viktigste er å få korrigert biomekanikken i foten, om det er å løfte opp den fremre tverrbuen, korrigere den bakre tverrbuen, støtte opp den mediale lengdebuen eller støtte opp/korrigere en positivt dynamisk forfotsvarus – her er det viktig å oppsøke fagpersoner. Målet er å fordele trykket ut over et større område, slik at den affekterte knokkelen får avlastning. Det kan være en fordel å bruke ulike bløtvevsteknikker for å få løsnet på arrvev og stram muskulatur.

Foten består av 26 bein og har 35 ledd – en feilstilling av en av disse knoklene kan forårsake stivhet eller låsninger i andre ledd. Mobilisering av knokklene har vist seg å ha god effekt på metatarsalgi.

Egen behandling:

Rull gjerne foten over en 1/2 liter flaske, fylt halvfull med vann og som har ligget i fryseren, etter hver aktivitet.

Det er viktig å være sterk i fotmuskulaturen – tren musklene rundt metatarsene ved å ha fotfoten på en liten ball, men hælen i gulvet – krum tærne over ballen og sprik med tærne – hold på i 3 minutter på hver fot.

Unngå å bruk høyhælte sko eller sko med dårlige såler – tynne og flate. Bruk sko med god støtdemping og sko som har støtte for lengdebuen.Gå masse i ulendt terreng slik at du trener fotmuskulaturen og opprettholder god leddbevegelighet.

Ulike diagnoser under metatarsalgi:

Fettvevssvinn – i fotfoten er når man tydelig ser atrofi av fettvev over grunnleddene plantart. Huden sitter løst og man kan palpere leddhodene lett under huden. Fettvevets evne til å redusere trykk opphører og det kan gi smerter ved gange. Tilstanden er vanlig hos eldre, men også hos personer som har brukt sko med hard såle over tid. «Barfot» idrettsutøvere kan også ha tap av fettvev plantart, personer med tverrplattfot og personer som bruker mye høye hæler kan også oppleve fettvevssvinn.

Mortons neuroma:

Også kalt Mortons metatarsalgia, påvirker nerver som ligger mellom bein i foten som kalles metatarsal bein. Nervene blir fortykket ved vekst av vev som forårsaker smerter, svie og en følelse av å gå på småstein.

Overforbruk:

Hos løper og idrettsutøvere er metatarsalgi forårsaket av for mye aktivitet og fysisk anstrengende aktivitet. Over tid stresses metatarsal leddene og dette kan medføre betennelse i området fotfoten.

Hammertær:

Hammertær er en feilstilling i en eller flere tær. Tåa består av tre ledd; grunnleddet innerst, midtleddet og ytterleddet. Ved hammertå er midtleddet bøyd nedover, mens grunnleddet og ytterleddet er strukket. Tåa ved siden av stortåen er hyppigst rammet. Tilstanden forekommer vanligvis på begge føtter. Det er smerter og fortykkelser under tåas grunnledd og over de andre leddene. Smertene utløses ofte av trykk mot hammertåa, som ved bruk av trange sko eller ved løping. Tilstanden er vanlig hos eldre. Hammertå er den hyppigst forekommende deformitet av de små tærne.

Sesamoiditis:

En årsak til metatarsalgi er sesamoiditis, en tilstand preget av smerter som oppstår rundt sesamoid bena. Sesamoiditis er ofte forårsaket av overforbruk eller ved et brudd i metatarsen. Det omkringliggende vevet og leddbåndene blir hovne. Dansere, personer med hulfot og høye buer, joggere og kvinner med høyhælte sko er oftest berørt av denne tilstanden.

Freiberg sykdom:

Dette er en tilstand som medfører vevsdød i rørknokkel nr 2. Sykdommen gir svekkelse og varierende grad av misdannelse i det rammede leddet. Man er ikke helt sikker på årsakene til tilstanden, og det har vært pekt på mulige anatomiske variasjoner i blodforsyningen til denne delen av foten. Tilstanden er som oftest forårsaket av en skade på rørknokkelen, dette kan være traume, små og repetative eller få og store. Tilstanden er sjelden, men oftest hos yngre kvinner.

SUPERSOLE:

Som SuperSole behandlere har vi en helt unik mulighet til å avhjelpe personer med disse plagene. Vi kan justere sålene alt etter hvor hovedproblemet er, ligger det i den bakre tverrbuen, lengdebuen, fremre tverrbuen eller er det en positiv forfotsvarus…?

Min erfaring er at mange løpere plages med denne tilstanden og da liker jeg å lage en power såle med 1 mm kjerne, ekstra halvmåne i mediale lengdebuen og jeg former gjerne en forfotspelott i sålen.

Anbefalinger av joggesko med god støtdemping og støtte medialt. Samt jeg gir pasienten styrke øvelser for forfoten og tøyningsøvelser for ekstensor musklene.

Lykke til!